Digitale identificatie bij uw notaris: hoe werkt het?
Elk notariskantoor is verplicht om cliënten op een veilige en betrouwbare manier te identificeren. De Europese lidstaten hebben afspraken vastgelegd over veilige en betrouwbare digitale identificatie in de Electronic IDentification And trust Services verordening (eIDAS). Binnenkort kan digitaal identificeren bij steeds meer notariskantoren.
Voor het digitaal identificeren zijn verschillende middelen ontwikkeld waarmee de notaris controleert of cliënten ook daadwerkelijk zijn wie ze zeggen te zijn. Hieronder leest u hoe deze digitale identificatie bij de notaris verloopt.
Stap 1: Verzoek van uw notaris
U maakt een afspraak bij de notaris. Uw notaris vraagt u om u digitaal te identificeren.
Stap 2: Link naar beveiligde omgeving
Van uw notaris ontvangt u per mail een link naar de beveiligde omgeving waar u zich digitaal kunt identificeren. De notaris geeft in het identificatieverzoek aan hoe en met welk middel u zich kunt identificeren.
Stap 3: : Identificatiemiddel kiezen
Digitale identificatie kan via het uitlezen van een fysiek identiteitsdocument, zoals uw paspoort of identiteitskaart. Ook kan het digitaal identificeren via een app die u kunt installeren op uw telefoon. Deze beveiliging is van het hoogste niveau (eIDAS hoog).
Stap 4: Digitale identificatie
U klikt op de link en volgt de instructies om de digitale identificatie te doorlopen. Dit gebeurt in de afgeschermde en veilige KNB-web omgeving.
- Voor het uitlezen van een fysiek identificatiemiddel heeft u de ReadID Ready app op uw mobiele telefoon nodig.
- Of u maakt gebruik van een eIDAS hoog-middel: een speciale en beveiligde app op uw mobiele telefoon, bijvoorbeeld de app ‘itsme’.
Kijk voor meer informatie hieronder bij de Veelgestelde vraag 'Wat heb ik nodig voor digitale identificatie?'.
Stap 5: Uw overzicht
Na het voltooien van het proces krijgt u een overzicht van de identificatiegegevens die aan de notaris zijn verstrekt. Hiermee is uw digitale identificatie afgerond.
Stap 6: De notaris voltooit uw identificatie
De notaris ziet in het overzicht dat het verzoek is afgerond. Daarna kan hij of zij het bijbehorende rapport downloaden voor verwerking in het cliëntdossier. Hiermee is de digitale identificatie voor de notaris voltooid.
Heeft u nog vragen of heeft u hulp nodig bij dit proces, neemt u dan contact op met uw notaris.
Vragen en antwoorden
Bij gebruik van een fysiek identiteitsdocument:
- De uitnodiging per mail van uw notaris met een link naar de online locatie waar u zich kunt identificeren
- Mobiele telefoon met camera
- Mobiele app ReadID Ready. Meer informatie en een instructiefilmpje
- Paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs. Dit kan ook een buitenlands paspoort zijn. ReadID Ready heeft een lijst gemaakt met identiteitsdocumenten die door de app kunnen worden uitgelezen. Download deze lijst (pdf, 3 MB) of download de samenvatting (pdf, 660 kB)
Bij gebruik van een eIDAS hoog-middel:
- De mobiele app 'itsme'. Dit is momenteel het enige middel in Nederland dat voldoet aan het vereiste betrouwbaarheidsniveau (eIDAS hoog). Uitgebreide uitleg inclusief instructievideo
Nee, DigiD is niet geschikt voor digitale identificatie bij de notaris.
Om een fysiek identiteitsdocument (paspoort of identiteitskaart) uit te lezen op uw mobiele telefoon, heeft u de ReadID Ready app nodig. Deze kunt u downloaden in de Google Play Store of de Apple Store. Meer informatie en een instructiefilmpje
Een elektronisch identificatiemiddel is een digitaal certificaat of app op een mobiele telefoon waarmee een cliënt zich kan identificeren. Hierin staan persoonsgegevens, zoals naam en geboortedatum. De cliënt geeft toestemming aan de app om de gegevens te delen met derden, zoals de notaris.
Neem contact op met uw notaris.
Neem contact op met uw notaris.
Een identificatieverzoek kan eenmaal doorlopen worden.
Een zogenaamd 'eIDAS hoog-middel' is een manier van inloggen die is ontworpen voor veilige digitale identificatie van cliënten en om fraude en misbruik te voorkomen. Deze manier geeft de meeste zekerheid over iemands identiteit.
Op dit moment is de app ‘itsme’ het enige beschikbare eIDAS hoog middel in de Benelux. Meer informatie en een uitgebreide uitleg en instructievideo. Voor andere Europese landen zijn deze identificatiemiddelen bechikbaar.
U krijgt deze medling als het ingevoerde telefoonnummer niet bekend is bij Itsme. Dit kan aan 2 dingen liggen:
- U heeft nog geen account aangemaakt. Maak in dat geval alsnog een account aan.
- De landcode in het veld voor het telefoonnummer is niet ingesteld op Nederland (+31). In dat geval klikt u op dit veld en kiest in de keuzelijst voor Nederland (+31).
Vond u deze informatie nuttig?