Klachten over de notaris
Als u een klacht heeft over de handelwijze, rekening of houding van uw notaris, dan kunt u verschillende stappen ondernemen. Belangrijk is dat u eerst zelf het gesprek aangaat met uw notaris of een klacht indient volgens de klachtenregeling van het notariskantoor.
Gesprek met de notaris
Een gesprek over uw klacht met de notaris werkt vaak al verhelderend en een oplossing is dan meestal dichtbij. De KNB geeft een aantal tips voor het voeren van een dergelijk gesprek. De meeste notariskantoren hebben een eigen klachtenregeling. Vraag uw notaris hiernaar.
Meer over gesprek of klacht bij de notaris
Bemiddeling door de KNB
Als een gesprek of een klacht volgens de klachtenregeling niet tot een bevredigende uitkomst heeft geleid, dan kan de KNB bemiddelen. Deze tussenkomst is onpartijdig. In de meeste gevallen blijkt deze bemiddeling alsnog tot een oplossing te leiden.
De KNB bemiddelt niet bij klachten over de rekening van de notaris. Deze kunt u voorleggen aan de Geschillencommissie Notariaat.
Geschillencommissie Notariaat
Behalve bemiddeling aanvragen bij de KNB kunt u ervoor kiezen uw geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie Notariaat. Het moet dan gaan om een klacht over de dienstverlening of de rekening (declaratie) van de notaris.
Meer over de Geschillencommissie Notariaat
Kamer voor het notariaat
Als u het idee hebt dat de notaris zich niet heeft gehouden aan de wetten en regels voor notarissen, dan kunt u een klacht indienen bij de tuchtrechter. Dit doet u bij de kamer voor het notariaat. U kunt ook bemiddeling door de KNB aanvragen.
Meer over de kamer voor het notariaat
Naar de civiele rechter
De KNB en kamers voor het notariaat doen geen uitspraken over het vervolg van een conflict en eventuele schadevergoedingen. Hiervoor kunt u een rechtszaak starten bij de civiele rechter.
Vond u deze informatie nuttig?